SVAR

”Hej! Skulle inte du kunna skriva lite om 
Hur du fick jobb där nere ? Och är det svårt 
Eller behövs det mycket Skandinavien? 
Och hur fick ni er lägenhet? :)”

 

Jag tänkte passa på att svara på några frågor i en kommentar som ramlade in häromdagen.

 

Både jag och Sofie lyckades få jobb inom den första veckan vi var här i Manly. Jag tror det har mycket med att göra att vi kom vid rätt tidpunkt på året, många ställen söker personal just över sommaren, alltså november-februari. Det gäller nog bara att ligga på och gå till många olika ställen och lämna in sitt CV. Jag hade otrolig tur på Gelatissimo. Jag sökte där av en ren slump när jag gick förbi och David (min nuvarande chef) var där just då så jag passade på att fråga om dom behövde mer folk inför sommaren. Han sa att han tyvärr precis anställt den sista personen men han gillade mig och ville ändå ge mig en chans. En halvtimme senare hade jag en intervju och fick jobbet samma dag.

 

Jag kan nog inte ha hamnat på ett bättre ställe. Jag trivs verkligen jättebra och David är en kanonbra chef och är väldigt mån om oss anställda. Det är nog inte många chefer som är så seriösa här i Australien, det är väldigt mycket svart jobb. Jag har fått skriva på kontrakt och fått arbetsintyg osv men det är sällan det är så här. Angående din fråga om skandinavier så kan jag bara svara utifrån mina egna erfarenheter men vi svenskar verkar ha väldigt bra rykte här vilket är positivt när du söker jobb. Att vi pratar bra engelska, är öppna och trevliga är mångas intryck av oss svenskar.  

 

Angående lägenhet kan man väl säga att vi hade rätt mycket tur där med. Vi fick numret till vår hyresvärd av några kompisar som bodde här förra året så jag hade kontakt med henne redan innan vi kom hit. Sen blev det tyvärr väldigt struligt när vi väl kom hit, lägenheten vi skulle flytta in i var inte färdigrenoverad så vi fick bo i en annan lägenhet som vi delade med fyra andra personer under tiden. Datumet att få flytta in i den andra lägenheten sköts upp mer och mer för varje dag med tillslut, efter tre veckor, fick vi flytta in i den lägenheten vi bor i nu och här trivs vi som bara den. Det känns verkligen som vårt hem nu och det är så otroligt skönt att vi har vårt eget. Bara småsaker som att duschen alltid är ledig eller att man inte behöver ta hänsyn till några andra hela tiden är guldvärda!

 

Om du har planer på att flytta hit till Australien så kan jag tipsa om att söka efter både jobb och boende på Gumtree. Där kommer nya annonser upp varje dag av folk som söker eller hyr ut lägenheter osv. Nästan alla som vi umgås med här har hittat sitt boende via Gumtree nämligen.

 

Hoppas du fick svar på dina frågor och att det var till någon hjälp! :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0